zondag 23 juli 2023

Vlinders kijken buiten de ommuurde tuin, Deel 2


Het Landkaartje zet het spoor verder uit en brengt me al snel bij de Blauwtjes tussen de distels. Ik veronderstel dat de vlinder op de grond (goed kijken hoor!) het Icarusblauwtje is, gelet op de vleugels met violet zweem en oranje vlekjes. 

Maar mijn hoofd tolt in de wereld van de Blauwtjes. Niet te doen voor een oog dat in deze zomer zo verwend is met de onbetwistbare, heldere en sprekende kleuren van de Koninginnenpage die in een split second herkenbaar zijn.




















Men zegt wel "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd", maar ik hoop tussen al dat kleine blauwe spul waar je een vergrootglas op moet leggen, al snel naar iets dat uitgesprokener smoelt. En dat hoeft dan echt niet meteen de Keizersmantel te zijn. Al hoop ik die natuurlijk ook in de natuur ooit te mogen spotten. 

Alsof mijn korte klaag-zang in gedachtevorm wordt verhoord, mag ik me wis en waarachtig gelukkig prijzen door een ontmoeting in het wild met dat waar ik naar uitkeek: Een klein aantal Kleine parelmoervlinders!

De biotoop van deze vlinder (een echte duinvlinder / kuststreek vlinder) in eigen woonomgeving wordt hiermee voor mij onthuld. Ze overleeft dus daadwerkelijk ook steeds meer in open plekken bij bosranden, grazige, zanderige en woestere plekken met veel bloeiende planten, meer landinwaarts. Het stemt me vreugdevol te weten dat die ene vlinder in mijn tuin niet zomaar een lucky shot betrof. Joechei! 

Deel 3 volgt over de Kleine Parelmoervlinder landinwaarts

21 juli 2023 Ochtend, Hedy 

1 opmerking: