woensdag 19 juli 2023

De Koninginnenpage

Bed verschonen, was ophangen, was wegvouwen, stofzuigen, stof afnemen en slow coffee natuurlijk. 'En dan is er altijd nog strijk'. Enige achterstand in de bezigheden binnenshuis, omdat ik me gisteren tot groot vermaak heb laten verleiden tot een dag buitenwerk.

Vandaag pak ik de vooruitzichten voor het weer erbij, wat ik zelden doe. Meestal vaar ik op de beelden die het hemelgewelf geven.

Ik lees:

"Vanochtend is er vrij veel bewolking en vooral in de noordelijke helft valt er af en toe regen. De wind komt uit het westen en is zwak tot matig, aan de westkust af en toe vrij krachtig.

Vanmiddag breekt de zon vaker door, maar komen er ook enkele buien tot ontwikkeling. Vooral in het oosten is er een kleine kans op onweer. De maximumtemperaturen lopen uiteen van 20°C aan de kust tot 24°C in het zuidoosten. Er staat een matige wind uit het westen, in het noorden later uit het noordwesten.
Vanavond komt er vooral in het zuiden nog een enkele bui voor, elders blijft het waarschijnlijk droog. Er staat een zwakke tot matige wind uit het noordwesten."

Niet echt uitgesproken weer voor de Page denk ik, terwijl ik de koffiekan, filter en waterkoker klaarzet voor een pauze. Vandaag een prima dag om achterstand werk in te halen. Vijf scheppen koffie, melkopschuimer vullen en dan denk ik aan de inmiddels gewassen lakens die aan de lijn gehangen moeten worden. En zo fladderen gedachten van links naar rechts. 

Naar boven en weer treden naar beneden. Als ik uit het raam de tuin in kijk, zie ik in de vlinderstruik een kolibrie-vlinder. Ik besluit de koffie even te laten en ga naar buiten. Wat is nou echt belangrijk ...

En zoals dat bijna wetmatig verloopt, daar waar je geen gunstige verwachtingen koestert, dient zich het gedroomde aan. De Page! Ze blijft lang (ruim een half uur) en geeft me met haar grillige vliegshow de gelegenheid haar in dankbaarheid vast te leggen. Als je meespeelt, krijg je haar op een presenteerblaadje.  

Wat me opvalt aan de bezoekjes die ik de afgelopen jaren heb gehad van Koninginnenpages is dat ze bijna als regel tussen 10:00 - 11:00 uur aanvliegen (dat terugkerende tijdstip kan toeval zijn), bij zonnig, warm, rustig weer. Ook opvallend is dat ze een duidelijke voorkeur hebben voor de vlinderstruiken die wild hebben mogen uitgroeien tot een soort van boom. De meer anarchistische struiken dus die hoog de lucht in gaan en niet teveel gesnoeid worden, tegen alle hovenier-adviezen in. 

In dié hoge, wilde struiken kunnen de Pages ruimschoots toppen. De lager, volgens de regels gesnoeide struiken laten ze bij het hoger aanbod links liggen. In mijn tuin dan. Als ze komen.

Momenten om ieder voorjaar en zomer weer naar uit te kijken. 























19 juli 2023 Ochtend, Hedy

1 opmerking:

  1. Wat een mooi verhaal, Hedy. Het huishoudelijke werk, steeds terugkerend, ik heb er geen hekel aan, jij ook niet, denk ik? En dan buiten. Wat mooi, de beelden van de vlinderstruik en de pages. Wij mogen blij zijn wanneer we een wit vlindertje, of twee zien dansen in onze tuin. Libellen zie ik helemaal niet, dit jaar, zo jammer. Wel kikkertjes, ook leuk. Groeten van ons.

    BeantwoordenVerwijderen